.
De Opkomst Van Cannabis En De Gevolgen Voor De Alcoholindustrie
De kaarten worden geschud. Met de toenemende legalisering van cannabis heeft de alcoholindustrie er een geduchte concurrent bij. Gaan ze de concurrentiestrijd aan? Of is er sprake van een samenwerking?
Zoals bartender Moe Szyslak van de Simpsons eens heeft gezegd: "Meer voldoening in het werk en sterkere familiebanden zijn dodelijk voor een hofleverancier van geestdodende sterke drank, zoals ik". Tegenwoordig wordt er niet meer zoveel getrouwd en geeft een baan geen zekerheid meer. Dat is dus goed voor de alcoholmarkt, zou je denken. Maar alcohol heeft er met cannabis een geduchte concurrent bij. Voor veel mensen is wiet een waardig alternatief. Nu cannabis steeds meer gelegaliseerd wordt, wat zijn dan de gevolgen voor de alcoholindustrie?
WAAROM STAPPEN MENSEN OVER OP CANNABIS?
Cannabis heeft minder schadelijk gevolgen voor je gezondheid dan alcohol. Het wordt zelfs in bepaalde landen voorgeschreven voor het behandelen van aandoeningen. De effecten zijn ontspannend of soms euforisch. Van alcohol kun je zeer emotioneel worden omdat je remmingen verdwijnen. Alcoholgebruikers kunnen zichzelf ook in gevaar brengen. Zelfs vanuit sociaal oogpunt is dit contrast naar voren gebracht in de historische campagne om cannabis in Colorado te legaliseren[1]. Het is nogal vreemd dat wiet zolang verboden is geweest terwijl iedereen aan de alcohol was. Bill Hicks heeft dit jaren geleden al helder aan het licht gebracht.
WEDIJVEREN MET CANNABIS
Cannabis is inmiddels in veel landen gelegaliseerd. De industrie wordt echter nog maar met mondjesmaat geaccepteerd. Veel banken willen niets met de cannabisindustrie van doen hebben vanwege de juridische onduidelijkheid. De cannabissector is daarom aangewezen op cashgeld of cryptovaluta. Hoewel cannabis nog verder genormaliseerd moet worden, wordt er al flink in geïnvesteerd. Bovendien staan veel bedrijven in de startblokken om direct in te stappen.
Dit jaar wordt Canada het tweede land waar recreatieve cannabis gelegaliseerd wordt. De Canadese bank CIBC voorspelt dat de cannabisindustrie in het land binnen twee jaar $6,5 miljard vertegenwoordigt. Ter vergelijking: Canadezen hebben in 2017 $5,1 miljard besteed aan drank. Cannabis gaat de komende jaren flink inlopen op alcohol. Drank kennen we inmiddels wel. De innovaties die alle investeringen in de cannabisindustrie veroorzaken zijn echter ongekend. Cannabis kent bovendien meer toepassingsmogelijkheden dan alcohol, dat zich vooral richt op recreatief gebruik. Wiet is ook recreatief, maar kun je eveneens voor andere zaken gebruiken. Denk daarbij aan geneeskunde, bouw, textiel, agricultuur en voedingsmiddelen.
Het heeft er alle schijn van dat alcoholgebruik aan het afnemen is. In 2014 heeft de Washington Post gemeld dat 30% van de Amerikanen alleen alcohol drinkt tijdens speciale gelegenheden. Nog eens 30% drinkt helemaal niet vanwege factoren als een gezonde leefstijl, minder besteedbaar inkomen en religieuze overwegingen. De opkomst van cannabis in de jaren hierna zou ook een grote factor kunnen zijn. De Universiteit van Connecticut en de Georgia State University hebben een onderzoek gepubliceerd over de verkoopcijfers van alcohol[2] vergeleken met regionen waar medicinale wiet verkrijgbaar is. Ze hebben ontdekt dat in deze regio's tussen 2006 en 2015 de verkoop van drank met 13% afgenomen is. Dat suggereert dat mensen geen alcohol gebruiken als er cannabis te verkrijgen is. Dit neemt waarschijnlijk na de legalisering van recreatieve wiet alleen nog maar toe.
ALCOHOL EN CANNABIS HAND IN HAND?
Wat zou de alcoholindustrie nu moeten doen? Ze blijft altijd gedijen, maar loopt wel het risico dat haar marktaandeel kleiner wordt. De meeste rechtsgebieden waar cannabis verkocht mag worden, scheiden dit van de verkoop van alcohol. De Canadese provincie Newfoundland en Labrador zou hier vanaf kunnen stappen. Cannabis zou daar verkocht mogen worden in dezelfde winkels die ook alcohol verkopen. Dat maakt wiet een stuk toegankelijker; mensen hoeven er niet op uit naar speciale shops. Ze kunnen aldus ter plekke beslissen of ze alcohol of cannabis willen kopen.
De alcoholindustrie zal zich moeten richten op het versterken van positieve associaties van alcohol. Maar dat gaat voor veel branches op. Het probleem met alcohol is dat de Amerikaanse gezondheidszorg beweert dat er per jaar 90.000 doden te betreuren zijn ten gevolge ervan. De alcoholindustrie is nooit echt geconfronteerd met de schadelijke effecten, zoals dat met tabak wel het geval is. Het lijkt er echter op dat mensen inmiddels weten dat alcohol negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hebben.
De beste optie voor de alcoholindustrie is momenteel dat ze zelf iets met cannabis gaan doen en dat weet ze. De mogelijke samenwerking tussen de alcohol- en cannabisindustrie wordt al gerealiseerd. Molson Coors investeert in de Canadese telers van Aurora Cannabis; Constellation Brands, de eigenaar van Corona, heeft een minderheidsaandeel in Canopy Growth, met een geschatte waarde van 6,6 miljard Amerikaanse of 8,8 miljard Canadese dollar. De alcoholindustrie zou zelfs eigen slimme marketing kunnen inzetten om de "ervaring" van wiet aan de man te brengen. Op haar beurt steunt de cannabisindustrie inmiddels de ontwikkeling van cannabis infused bier. Het valt te verwachten dat dergelijk bier van grote biermerken in de toekomst de normaalste zaak van de wereld is als de huidige investeringstrend zich blijft doorzetten.
HOE MOET CANNABIS GEREGULEERD WORDEN?
Het lijkt erop dat cannabis een grote concurrent voor de alcoholindustrie is. Toch is dat niet zo. Behalve dat beide branches zich al aanpassen aan co-existentie werken ze ook samen. Dat zou voor sommige cannabisactivisten reden tot zorg kunnen zijn. De hervormingen in Canada worden al bekritiseerd door de prominente activist en ondernemer Marc Emery. In een toespraak eerder dit jaar tijdens de 4/20 Rally in het Ierse Dublin heeft hij gezegd: "Ik ben erin gestonken door het woord 'legalisering'." Hij stelt dat de Canadese wetgeving teveel macht geeft aan monopoliebedrijven en de overheid. Zowel voor- als tegenstanders van legale cannabis maken zich zorgen over een herhaling van agressieve vercommercialisering, zoals dat met de alcoholindustrie is gebeurd.
Toch moet opgemerkt worden dat er veel animo bestaat voor ambachtelijk bier ondanks de marktoverheersing van de grote merken. Veel cannabisboeren blijven daarbij vol toewijding hoogwaardige cannabis produceren. Emery merkt echter terecht op dat de regulering van wiet van grote invloed is op de industrie en de gemeenschap. Rechtsgebieden als Uruguay en Catalonië hebben gekozen voor non-profit social clubs waar alleen leden aan cannabis kunnen komen. Het kapitalistische Amerika heeft echter al dollartekens in de ogen als het aan "Big Cannabusiness" denkt. Hoewel veel landen experimenteren met verschillende modellen lijkt dat toch hetzelfde resultaat op te leveren. De alcoholindustrie krijgt met een grote concurrent te maken. Toch zijn er ook toenaderingspogingen.
- Arizona https://www.mpp.org
- Marijuana and Alcohol Evidence Using Border Analysis and Retail Sales Data by Michele Baggio, Alberto Chong, Sungoh Kwon :: SSRN https://papers.ssrn.com